Logotip Espai Jove L'Escorxador

Alumnes de l’institut Ramon Casas analitzen la Riera de Caldes i proposen millores

12 de febrer de 2013

Descripció

L’exposició ‘Riera de Caldes 2.0. Cartografia ciutadana’ mostra com els joves perceben l’espai fluvial i quins canvis hi farien

 

Els treballs estan exposats a l’Espai Jove l’Escorxador fins al 22 de febrer. També es poden consultar a un bloc creat pels alumnes

 

Una tesi doctoral incorpora l’anàlisi i les propostes dels alumnes de 3r d’ESO

 

L’Espai Jove l’Escorxador acull fins al 22 de febrer la mostra Riera de Caldes 2.0. Cartografia ciutadana, una exposició formada pels treballs fets durant el primer trimestre d’aquest curs per un grup de 19 alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Ramon Casas i Carbó. Els joves han analitzat el tram de la Riera de Caldes que travessa Palau-solità i Plegamans i han proposat millores o nous usos en aquest espai, tenint en compte les seves múltiples vessants, com a ecosistema natural i com a eix que determina l’urbanisme del municipi.

 

Els treballs que han realitzat els joves de l’institut s’incorporen a la tesi doctoral Recuperació participada dels corredors fluvials metropolitans, que elabora Marta Benages, de l’Escola d’Arquitectura de la Universitat Internacional de Catalunya (ESARQ). Benages va acudir a l’Institut Ramon Casas i Carbó per proposar-los participar en el projecte. Han col·laborat també amb aquest projecte l’artista Clara Nubiola i el fotògraf i editor Ignasi López.

 

Inauguració

La mostra, que ha quedat instal·lada a l’Escorxador, va ser inaugurada el passat divendres al mateix Espai Jove. Marta Benages va ser l’encarregada de presentar-la al públic, juntament amb Laura Ràfols, professora de l’institut que ha dut a terme el taller al centre educatiu, el Tinent d’Alcaldia d’Educació, Joan Carles Tinoco i l'equip de joventut de l'Escorxador. Hi van assistir com a públic diversos joves i alguns dels alumnes que han treballat el taller, entre altres persones.

 

Joan Carles Tinoco va felicitar la feina feta des de l’institut i per part de Benages. “De seguida que van explicar el projecte a l’Ajuntament ens va semblar molt positiu, des de múltiples punts de vista, com ampliar el coneixement de l’entorn i potenciar la participació ciutadana a l’hora de fer propostes per millorar el municipi”. El regidor va avançar, a més, que “l’Ajuntament estudiarà si es poden aplicar algunes de les propostes fetes pels alumnes”.

 

Marta Benages va destacar en presentar l’exposició “la bona acollida que va tenir la proposta per part de l’institut”. Per a la tesi de l’arquitecta un dels punts importants del taller fet pels estudiants d’ESO és “comprovar com la població percep l’espai fluvial i alhora fer-los partícips i puguin dir la seva, perquè la cartografia no ha de ser només una cosa d’experts, sinó que tothom pot opinar sobre l’espai, tenint en compte que és un projecte que està sempre en construcció”.

 

La professora Laura Ràfols va posar en relleu com l’institut ha realitzat un projecte pedagògic amb múltiples aprenentatges a partir d’aquest taller. “S’han treballat múltiples aspectes. En primer lloc, a conèixer l’entorn directe dels alumnes i a fer propostes per millorar-lo. També a saber treballar en equip, prendre decisions, negociar i coordinar i gestionar feines. Després calia fer la feina de preparar els treballs per ser exposats i explicar-los en públic, amb un resultat molt satisfactori”. A més a més, tal i com va explicar Ràfols, el taller ha servit per ampliar la formació dels alumnes en les noves tecnologies: “Els alumnes han elaborat un lloc web on expliquen aquest taller, hi han penjat els seus treballs d’anàlisi i les seves propostes i han après a adaptar les imatges per al format web”. Ràfols afegeix que per als alumnes té molta rellevància “que la seva feina se centri en una cosa real i propera i els resultats surtin de l’aula, ja que s’incorporaran a una tesi doctoral i fins i tot es pot donar que algunes de les propostes es duguin a terme i col·laborin en la transformació del seu poble”.

 

Contingut

Marta Benages detalla que el taller fet amb els joves de l’institut aporta a la tesi “la percepeció d’un sector de la població”. I és que per elaborar la tesi, la investigadora ha realitzat entrevistes amb persones de diverses edats i de diferents municipis que formen part de l’eix de la Riera de Caldes. Entre els espais més valorats pels joves, Benages identifica com a recurrents els indrets que serveixen de suport per a grafitis, així com la Ronda Verda de la Riera, que es va crear resseguint un tram del curs fluvial al seu pas per Palau-solità i Plegamans.

 

“Pel que fa les propostes, n’hi ha moltes i molt variades”, comenta. Així, els joves posen molt d’èmfasi en la necessitat de netejar la riera, “d’escombraries i andròmines”, especifica Benages. I alhora, explica que s’han recollit propostes originals i algunes “com a possibles sortides al moment actual de crisi econòmica”, subratlla. Per exemple, proposen reconvertir espais infrautilitzats o naus abandonades situades a prop de la riera per crear llocs com discoteques, un cibercafè amb vistes a la riera, una piscina, un circuit per a autoescoles o espais per fer esport.

 

El taller que han realitzat els joves de l’institut s’ha estructurat com a assignatura optativa desenvolupada durant el primer trimestre d’aquest curs, entre els mesos de setembre i desembre. S’ha dividit en quatre blocs. Primer han fet un treball de camp a la riera, observant l’espai de manera crítica. Després han reflexionat les possibles millores. En tercer lloc, han digitalitzat les propostes i han après diverses aplicacions informàtiques per fer públic el seu treball mitjançant Internet. Per últim, han treballat la presentació pública dels resultats del taller.

 

Comparteix aquest contingut